Entri Terbaru

Pemakaian cincin

lepas share cara potong kuku,,Yaya nak share cara pakai cincin pulak..
ada antara kita yang kalau tak pakai cincin tu rasa macam ada sesuatu yang kosong je kat jari..
perasan tak??
sama la dengan yaya, tapi cincin ni yaya beli sendiri taw tak ada sape-sape bagi pun..
eh tapi pakai cincin bukan main sarung je mana-mana jari,,ada jugak pantang-larang nya..

Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada Saidina Ali kwj. sesudah bernikah dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan , Nabi Muhammad Saw. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin pakailah di jari :

1] jari manis
2] jari kelingking (anak jari)

dan jangan memakai pada jari :

1] jari tengah
2] jari telunjuk

Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s.

Perhatian
Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki atau pun perempuan.
p/s: saudara dan saudari, sila nasihatkan kawan-kawan dan juga saudara-mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat laknat dari Allah Swt. Nabi saw. memakai cincin dan kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi saw. senang je kita dapat pahala. Kan mudah nak dapat pahala. Islam itu kan memudahkan umatnya bukan menyusahkan ye.. ^_^

DAH HABIS BACA TU SHARE LAH PD KEKAWAN YG MUNGKIN ADA YANG BELUM TAHU…INSYA’ALLAH BITAUFIQ MAANNAJAH...APA TUNGGU LAGI, SHARE LA SYG ^_^

5 comments:

Assalamualaikum.
~ Komen yang baik-baik sahaja ye.
~ Hantar sekali je nanti Yaya terima, jangan banyak kali tau.

Terima kasih ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...