Entri Terbaru

Self-confidence

 
  
 
nak cantik? jom terjah 

  

"self-confidence" atau keyakinan diri merupakan sesuatu yang amat penting dalam diri kita bagi melakukan sesuatu.
keyakinan amat penting kerana tanpa sifat yakin dalam diri kita akan merasa down dan sentiase dalam keadaan dimana kita merasakan tidak berguna kerana tidak dapat melakukan sesuatu perkara yang orang lain mampu lakukan.
Kita harus percaya yang kita mampu melakukan.
Belum cuba belum tahu.
Seperti Yaya, memang Yaya akak mencari keyakinan dan ciptakannya bagi melakukan sesuatu. Kalau tak yakin memang susah la dan akan cepat putus asa.
Sejak dari darjah 2 lagi Yaya sudah belajar cara2 membina keyakinan dalam diri sendiri. Bagaimana Yaya membina keyakinan tu? padahal baru kecik lagi. Waktu tu cikgu mencari peserta bagi mewakili sekolah untuk masuk pertandingan bercerita, disebabkan terlampau berani jadi Yaya pun cuba la masuk ujian saringan (dah macam apa je kan)..
Terpilih pulak tu, Alhamdulillah , jadi sebelum hari pertandingan, cikgu selalu suruh bercerita depan kawan-kawan tanpa lihat kertas..
Mula-mula malu la jugak kan+gugup+gagap. Tapi dari situ timbul satu sifat yakin yang membuatkan Yaya dapat menghapuskan sifat gementar tu..
Alhamdulillah..
Dekat perhimpunan yang ramai murid pun pernah cikgu suruh buat persembahan deklamasi sajak.. Berduet pulak tu dengan kawan kelas lelaki.. HUhu..
Dan sejak dari situ setiap tahun Yaya akan join kalau ada pertandingan sampai la Yaya tingkatan 6.
Mana mau lepas kot, best maa..mencabar..
Seingat Yaya, pertandingan yang Yaya pernah join macam bercerita, syarahan Melayu n Inggeris, pidato, forum dan debat.. dari situ kita dapat belajar sesuatu yang kita tak pernah tahu dan kita dapat rasa macam mana sesuatu pertandinga itu.

Korang pernah tak join macam Yaya? Apa perasaan masa tu?huhu..
sampailah sekarang bila ada temuduga ke kan, Yaya prepare dulu bagi jiwa tenang, tak la gelabah semacam je kan..huhu.. oops,, keyakinan bukan bab berhadapan dengan orang je, tapi perkara yang kita lakukan seperti berniaga..contohnya Yaya lagi..
memandangkan Yaya ada la buat bisness kecik2 ni kan..so kita kene yakin bila kita nak buat, jangan mudah give up bila sesuatu terjadi seperti jika ada customer yang beri respons kurang baik pada barangan kita, kita jangan mudah down dan rasa give up terus taknak meniaga.
Yaya pun penah alami, bukan senang nak puaskan hati pelanggan ni tau..
Jadi kita ambil ia sebagai pengajaran dan jangan pulak nak melenting bila ada orang tegur ok..huhu..

okeh,,sampai sini saja entri kali ini..
ingat!! KEYAKINAN ITU PALING PENTING!!




4 comments:

  1. Yakin kita pasti boleh buat...hihi

    ReplyDelete
  2. terbaik yaya..eh,da tukar balik kotak komen yaya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..thanks akak..
      sudah,,yaya ingat nak tuka buat bagi comel..tp tak reti lorh :'(

      Delete

Assalamualaikum.
~ Komen yang baik-baik sahaja ye.
~ Hantar sekali je nanti Yaya terima, jangan banyak kali tau.

Terima kasih ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...