Entri Terbaru

Yaya suka menolak pujian.

 

alolo comelnya dia ye..
pandai dia buat muka kesian..
cer tengok gambar tu lama-lama..
ada sesuatu yang lain tak?hehe..
sapa nampak bagi tahu..

Pujian..
pasti koraang semua suka kan bila dipuji,,
lagi2 kalau kita berjaya ke lawa ke pandai ke kan..
siapa tak suka..
Yaya pun suka..
tapi Yaya lagi suka bila menolak pujian..
tapi Yaya tak la menolak cara kasar..
bukan la dengan berkata " jangan puji aku boleh tak?"
tak la sampai macam tu..
kalau nak tolak pujian orang, Yaya suka cakap macam ni "eh mana ada, biasa je"..
dari situ dah boleh agak yang betapa segannya Yaya dengan pujian mereka..
bukan selalu pun Yaya ni kene puji..sekali sekala je..
sebab sekali sekala tu jugak lah boleh buat kita alpa taw kawan2..
meh hayati ayat kat bawah ni..

Firman Allah bermaksud: “Jangan kamu terlalu bangga; sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang terlalu membanggakan diri.” (Surah Al-Qashash, ayat 76)

Rasulullah saw bersabda bermaksud:Sesungguhnya Allah telah memberi wahyu kepada Aku yang memerintahkan supaya kamu semua bersifat tawadduk sehingga tidak ada seseorang pun merasa dirinya megah (lebih bangga diri) dari orang lain dan tidak boleh seseorang itu menzalimi dan melampaui batas terhadap orang lain.(Hadis Riwayat Muslim)

Hayatilah sabda Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wassalam:

“Sesungguhnya orang-orang yang paling aku kasihi di kalangan kamu dan orang yang paling dekat tempat duduknya denganku dihari kiamat ialah orang yang paling baik akhlaknya. Sesungguhnya orang yang paling aku benci dan paling jauh dariku pada hari kiamat ialah orang yang banyak bercakap perkara sia-sia, dan berlagak angkuh, sombong malah ia merasa bangga dengan kesombongannya.” Para sahabat bertanya lagi, “wahai Rasulullah, sesungguhnya kami telah mengetahui maksud perkataan orang-orang yang suka bercakap banyak yang sia-sia, dan yang berlagak angkuh dan sombong, tetapi apakah maksud orang yang bangga dengan kesombongannya? Jawab Rasulullah “ialah orang yang takbur.”
(Hadis Riwayat at-Tarmizi)

Sebab tulah Yaya suka menolak pujian orang..
Sebab takut nanti timbul sifat bangga diri..
perkara walaupun sedikit tapi kalau kita lupa, kita boleh lupa diri..
semoga kita semua tidak tergolong dalam golongan yang disebut diatas..
semoga kita sentiasa muhasabah diri..
pernah dengar tak?
"Pujian itu adalah ujian"
renung-renungkan dan selamat beramal..(hehe)

13 comments:

  1. betul tu yaya.. sebab tu kalau ada orang puji elok ucapkan alhamdulillah.. sebab segala kekuatan, kecantikan, kepandaian atau kelebihan-kelebihan itu adalah datang dari kurniaan Allah swt..

    ReplyDelete
  2. kalau orang puji cik akak...cik akak sembunyikan muka cik akak tu...lepas tu buat-buat tahu pula...gimik yang takde perasaan kot....

    semangat datang balik nak komen :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..
      malu ler tu kan..
      hehe..
      bagus2 bersemangat cik akak :)

      Delete
  3. betol2 dipuji xslah..tp mmbgga dri 2 yg xelok..pujian ni hya mlik Allah..yg pntg rndah dri jelah :)

    ReplyDelete
  4. kekadang kita pun xperaasan yang kita sudaa bengga diri, takut juga kalau terjadi :3

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum yaya comel....hehehehe..hamboiii...lama aihh x jengok sini...line tenet kat sini mcm *&^%$#@...menyakitkan ati betoi!!...nak bukak blog dia punya loading dkt 10 minit..pastu error...hampeh!!!...pg nie baru cam laju sket...terus terjah suma...kekekeke..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm..
      hehhee...
      sabar jola ye kak..

      Delete
  6. Amboi kucing tu cmel la pulak,buat muka kesian hihi

    ReplyDelete

Assalamualaikum.
~ Komen yang baik-baik sahaja ye.
~ Hantar sekali je nanti Yaya terima, jangan banyak kali tau.

Terima kasih ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...