Entri Terbaru

Belajar bersyukur.


Assalamualaikum. Wah sedapnya ubi rebus ni. Korang ada yang pernah makan tak? Mak kata ni makanan orang masa zaman Jepun dulu. Masa perang dulu makan ubi rebus je mak kata. Mak pun pernah buatkan dulu masa mak sihat, memang sedap dan bila makan ubi rebus, feeling2 zaman perang pulak. hehe. Ubi rebus ni selalu orang makan cicah sambal bilis, dengan kelapa parut atau ikan masin. Tak tahu la kalau ada yang cicah lain kan.

Entri kali ni nak sentuh tentang bersyukur mendapat rezeki.
"Bila makan mewah sombong tak pandang orang yang lagi susah, tak pandang orang yang tak cukup makan, nak ucap Alhamdulillah pun terus lupa. Tapi bila makan ubi rebus je mula la mulut kita membebel, siap mengkritik lagi kata makanan punya banyak ubi rebus jugak nak dimasak"

Inilah kita. Tak pernah nak belajar bersyukur bila dapat makanan yang kita rasa low class.. Tak pernah fikir mak ayah kita dulu makan apa? Kenapa kita tak bersyukur sedangkan banyak lagi mangsa pelarian yang kebuluran? Kita bersyukur kerana sentiasa cukup dengan makanan. Cuba bayangkan orang yang susah, tak terfikir apa yang mereka makan? Walau mereka susah, tapi mereka mampu tersenyum dan mengucapkan Alhamdulillah. Entri ini sebagai kesedaran kita dan peringatan juga untuk diri Yaya agar sentiasa bersyukur dengan rezeki yang Allah beri.

9 comments:

  1. betul tu yaya..orang sekarang..banyak memilih..makanan lama2 dh x pandang..padahal tanpa makanan xder pula makanan sekarang..

    kita seharusnya bersyukur dengan rezeki yang Allah bg..kalau hari ini kita makan ayam..esok lusa Allah bagi kita makan ikan masing..bersyukurlah dgn apa yang kita ada sekarang:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye..kita perlu bersyukur dengan nikmat yang diberi ^_^

      Delete
  2. Betul tu..bersyukur dengan apa yang kita ada...Klu harini kita makan ubi je, tentu ada orang lain yang lebih susah, ada yang tak makn pun..setuju..bersyukur dengan apa yang kita ada..:D

    ReplyDelete
  3. emm..stiasa bersyukur.. time bnjir suka mkn ubi rebus ni.

    ReplyDelete
  4. betul...kehidupan kita sekarang lagi baik dari mereka2 yang terdahulu...

    ReplyDelete
  5. kalau jawa ade satu makanan name dye 'getok kecewol' bahan dye dari ubi kayu+ampas kelapa+gule memang syiokkk!!!skunk jer susah nak jumpe...hehehhe....terbaeklah!!!!!

    ReplyDelete
  6. ubi rebus sedapnya.
    yup kita kena sentiasa bersyukur :)

    ReplyDelete
  7. ubi..sedap makan dengan kelapa campur gula.. minum pula kopi o.. hihi.
    Yup. terkadang kita terlupa.. membazir... sedangkan ada yang bersusah susah untuk mendapatkan sesuap nasi. ingatan buat diri sendiri ni. thanx yaya :-)

    ReplyDelete
  8. betol 2 =) bersyukur la dgn ape yg ada..kalau sy ni kaya..sy pn nk juga kongsi2 dgn org yg xberkemampuan..sma2 merasa..sedap ubi 2..he3, lama dh xmkan cicah smbal blis..biasa makan mcm 2 je n tmbah kelapa..

    ReplyDelete

Assalamualaikum.
~ Komen yang baik-baik sahaja ye.
~ Hantar sekali je nanti Yaya terima, jangan banyak kali tau.

Terima kasih ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...