Entri Terbaru

Ditelan mati emak, diluah mati bapa.


"Ditelan mati emak, diluah mati bapa"

Assalamualaikum..alhamdulillah dapat menaip lagi tika ini..
Pernah tak korang dengar atau menggunakan pepatah ini dlaam perbualan atau penulisan?
Agak-agak pepatah ini related dengan apa?
Kali ni Yaya nak kaitan pepatah ini dengan keadaan dimana ........................................
Pernah tak korang sangat sibuk menguruskan hal-hal yang penting, penting untuk life korang, misalnya assigment la kan..penting kan tu..buatnya masa korang buat tu besok dah kene hantar dan korang kene teliti betul-betul...tapi saat korang sibuk sangat tu tetiba ada pulak orang, saudara, nenek, makcik, atok korang mintak tolong korang hantar mereka ke sesuatu tempat (lama perjalanan, kira jauh la)..
korang tahu ni kalau korang bawak mereka, korang jugak akan mendapat masalah yang akan mencacatkan apa yang korang dah bina..
korang sedar kalau korang tolong mereka korang jugak akan tanggung masalah itu sendiri..
memang lah tolong itu baik tapi hal korang juga penting..
macam tak tahu antara dua la ni kan..
so Yaya nak minta pendapat..

  1. Adakah korang akan tolong hantarkan mereka walaupun korang tahu korang yang akan tanggung risiko dengan hal korang tu atau
  2. Korang berterus -terus walaupun sebenarnya tak mahu mereka terasa..tapi apa yang korang akan bagi tahu?

5 comments:

  1. hmm..mng rasa tersepit jugkla..tpi takut terasa..payahkn..

    ReplyDelete
  2. kalau penting sgt2..no2 jelh..tkut nnti ada mslah pula pd kita..berterus terang jelh lebih baik..ckap elok2 bg dia faham, xpn minta org lain tlong hntar..tp kalau rsa sempat, p jelh hantar..kena igt..Allah pn pnh bgthu..kalau kita permudahkn urusan orang lain, Allah pasti permudahkn urusan kita pula, malah berganda2..1lg..kalau tugasan tu 1 amanah..kenalh pikul amanah tu..bt kptusan elok2 =)

    ReplyDelete
  3. kdg2 msa ni kna mohon bantuan Allah.. tapi jika tak mmpu nk tggung risiko, berterus trg lebih baik walaupun de impaknya,,

    ReplyDelete
  4. kalau boleh nak buat 2 2.. tapi setiap orang pasti akan buat yang tebaikkan..

    ReplyDelete
  5. terus terang pilihan lebih baik yaya..

    ReplyDelete

Assalamualaikum.
~ Komen yang baik-baik sahaja ye.
~ Hantar sekali je nanti Yaya terima, jangan banyak kali tau.

Terima kasih ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...