Entri Terbaru

Khutbah terakhir Nabi Muhammad SAW

Assalamualaikum semua. Bersyukur kita kerana masih diberi kesempatan untuk menikmati keindahan ciptaan Allah. Entri kali ini adalah idea daripada abang Yaya. Dia hanya meminta Yaya memahami dan tahu tentang isi kandungan khutbah terakhir Nabi Junjungan kita dan Yaya mahu berkongsi bersama korang semua agar kita sama-sama dapat manfaatnya. Sila baca dengan teliti serta menghayati apa yang Junjungan besar kita ini sampaikan untuk kita umat terakhirnya.

Khutbah Terakhir Nabi Muhammad SAW

9 ZULHIJJAH TAHUN 10 HIJRAH, DI LEMBAH URANAH, GUNUNG 'ARAFAH
"Wahai manusia dengarlah baik-baik apa yang hendak ku katakan !!! Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir di sini pada hari ini.
Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak.
Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu pula. Ingatlah bahwa sesungguhnya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti akan membuat perhitungan atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba', oleh itu segala urusan yang melibatkan riba' hendaklah dibatalkan mulai sekarang.
Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil.
Wahai manusia, sebagaimana kamu mempunyai hak atas para isteri kamu, mereka juga mempunyai atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan mereka ke atas kamu maka mereka juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang.
Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik! dan berlemah lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu ke atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.
Wahai manusia, dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini. Sembahlah Allah, dirikanlah solat lima kali sehari, berpuasalah di Bulan Ramadhan, tunaikanlah zakat dan harta kekayaan kamu dan kerjakanlah ibadah haji sekiranya mampu.
Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama; tidak ada seorangpun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam taqwa dan amal soleh.
Ingatlah bahawa kamu akan mengadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggungjawabkan atas segala apa yang telah kamu lakukan. Oleh itu, awasilah tindak-tanduk kamu agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.
Wahai manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah disampaikan kepada kamu.
Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Quran dan Sunnahku.
Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku ini menyampaikannya pula kepada orang lain dan hendaklah orang yang lain itu menyampaikannya pula kepada orang lain dan begitu seterusnya.
Semoga orang yang terakhir yang menerimanya lebih memahami kata-kataku ini dari mereka yang mendengar terus dariku. Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya aku telah sampaikan risalah-Mu kepada hamba-hamba- Mu.

Ya Allah... menitis air mata tatkala Yaya membaca sambil menyelami apa yang Nabi Muhammad sampaikan.  Pilu hati, hiba, sedih semua ada. Betapa sayangnya baginda kepada kita tapi kita langsung tidak menyayangi diri kita sendiri. Sekarang riba berleluasa, zina merata-rata. Ya Allah...sudah dekatkah dengan hari kiamat-Mu? Mampukah aku? Sudah cukupkah amalan yang aku lakukan? Layakkah aku menghuni syurga-Mu sedangkan aku penuh dengan dosa. Ya Allah...kau ampunilah dosa-dosa kedua ibu bapaku, keluargaku, saudara Islamku dan kau ampunilah aku Ya Allah...berilah kami petunjuk dan hidayah-Mu...tempatkanlah kami di tempat orang-orang yang beriman dan matikanlah kami dalam iman. Amin...

13 comments:

  1. kita kongsi dan terusakn kongsi ucapan dari rasul kita...keran perkongsia ini adalah satu dakwah..:)

    ReplyDelete
  2. Indahnya kata2 rusul kita..Allah itu MAHA PENGASIH,PENYAYANG DAN MAHA PENGAMPUN..=')

    ReplyDelete
  3. indah sunggah khutbah terakhir nabi junjungan kita :')

    ReplyDelete
  4. yaya chan, ini Abang Mi atau Abang En. A?

    Abang Mi sihat?

    ReplyDelete
  5. khutbah yang ringkas tapi besar kesannya kalo tak diendahkan.

    ReplyDelete
  6. Terima kasih atas mutiara peringatan yg seringkali kita sbg manusia biasa terlupa...

    ReplyDelete
  7. terima kasih atas perkongsian ini Yaya, mama baca pun mama rasa terharu...

    ReplyDelete
  8. alhamdulillah..perkongsian yg sgt bermakna...terasa rindu :')

    ReplyDelete
  9. Amin..alhamdulillah, perkongsian yg baik Yaya..Rasulullah mmg sygkn kita..sbb 2 dia tinggalkn pesan pd kita..nk2 kita ni yg xpnh sekali pn tgok Rasulullah..teringin sgt nk jumpa Rasulullah kelak..

    ReplyDelete
  10. Semoga ttp menjadi panduan & peringatan buat seluruh umat.. Thanks sharing cik Yaya :)

    ReplyDelete

Assalamualaikum.
~ Komen yang baik-baik sahaja ye.
~ Hantar sekali je nanti Yaya terima, jangan banyak kali tau.

Terima kasih ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...