Entri Terbaru

Belut Masak Tumis

Assalamualaikum. Korang pernah makan tak belut? Pandai makan? Sedap tau, kalau tak pandai boleh belajar makan. Abah kata belut ada vitamin o. Hehe. Baiklah, kali ni nak kongsi resepi belut masak tumis. Senang je.

Bahan-bahan:
Bawang putih, bawang merah, halia, cili padi (ditumbuk campo sedikit garam kasar)

Cara-cara:
1- Panaskan minyak, masukkan bahan tadi yang di tumbuk.
2- Tunggu sampai dah kuning-kuning, lepas tu masukkan belut dan air, tunggu sampai mendidih masukkan garam halus secukup rasa dan masukkan bawang besar yang telah dihiris.
3- Siap! Jom makan.

Nota kaki: belut ni kalau goreng pun sedap, wangi je bau. Kat pasar banyak belut, dah beli jangan lupa rendam dengan limau nipis dulu, dah lama rendam basuh lepas tu campur rendam dengan air asam jawa pulak. Baru boleh masak.


Posted via Blogaway

15 comments:

  1. sedap..tak pernah lagi makan belut..

    ReplyDelete
  2. tak pernah makan..and tak boleh makan..geli..hehe

    ReplyDelete
  3. setakat ni tak penah makan belut... takut...hheee, tp org kata sedap, lemak...

    ReplyDelete
  4. macam sedap jer....xpenah rasa lg belut...

    ReplyDelete
  5. ermmmm.. adakah aku akan test makan belut tu nanti? belum teringin nak makan.. kalau ada kekuatan dan seru.. insyaALLAH.. hahahahaha tengok pun takot.. camne nak makan ni..

    >> penah nampak belut jatuh melengkor atas lantai kat giant.. harus ku pusing ikut jalan jauh tak berani naklalu tepi belut tu... isyyy..

    ReplyDelete
  6. euww, sedap ke belut? tak pernah makan.

    ReplyDelete
  7. akak lom pernah nampak belut dijual di pasar tani putrajaya nie...mkn pon x penah...takot kot nak mkn..hahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha..yang dekat putrajaya tu tak pasti pulak yaya..hehe

      Delete
  8. cam mana rasanya oh....huhu...
    cik akak tak pernah nak makan....
    geli lah dik...huhu...
    ikan keli pun cik akak tak makan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak tahu nak cakap macam mana..
      yang penting nice la..

      Delete
  9. Ayut xleh mkn..xtau la npe..tp mmg xleh msuk klu belut ni.hihi

    ReplyDelete

Assalamualaikum.
~ Komen yang baik-baik sahaja ye.
~ Hantar sekali je nanti Yaya terima, jangan banyak kali tau.

Terima kasih ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...