Entri Terbaru

Cara Mengingati Diri Agar Dekat Dengan Allah.


Assalamualaikum. Kali ni Yaya nak kongsi cara Yaya untuk menyedarkan diri, bagi diri ni insaf bagi kita sedar kita ni siapa dekat muka bumi ni, apa amanah dan tanggungjawab kita. Yela kita ni kadang-kadang lupa bila leka dengan urusan dunia, lupa kita akan kembali dekat sana. Jadi jika cara Yaya ni memberi manfaat bolehlah di cuba dan jika tidak jadikan sempadan.

Cara bagi menginsafi diri cara Yaya :
  • Mendengar lagu-lagu dan nasyid yang berunsurkan ketuhanan, keinsafan. Selalu Yaya dengar lagu Opick, Maher Zain, In team, UNIC, Wali Band.  
  • Memandang dan melihat keindahan alam semulajadi. Menngagumi ciptaan Allah. Dari sini kita akan sedar mana asalnya kita. Memuji kekuasaan Allah.
  • Beringat tentang hari kematian. Jadi kita akan sentiasa memperbaiki diri kerana kematian itu boleh datang bila-bila masa, mungkin kejap lagi, 5 minit lagi, malam nanti, besok dan bila-bila sahaja.
  • Berzikir dan menghayati maknanya.
  • Mengaji dan menghayati maknanya.
  • Mengenang dosa silam.
  • Mengambil pengajaran daripada cerita dan drama.
Baiklah, ini sahaja yang Yaya rasa. Semoga memberi manfaat buat semua.

12 comments:

  1. Mengingatkan kematian itu mmg paling bkesan...ap pon jom kita usahakn jugak dlm kehidupan seharian utk meningati Allah selaku.insya Allah selamat..

    ReplyDelete
  2. Thank you Yaya..ada diantar beberapa tu yang akak selalu buat

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum dan salam singgah sini dik..akak suka mendengar lagu-lagu yang berunsurkan ketuhanan dan keagamaan yang menusuk ke dalam jiwa...

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah. Nice sharing dear. Aten kalau mula rasa xsedap hati, rasa xbest, tiba tiba rasa nak nagis aten mesti selalu dgar2 lagu opick. satu lagi hafiz hamidun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh..yaya kurang dengar lagu hafiz hamidun..huhu..

      Delete
  5. Bagus cara yaya nih...akak pun kdg3 buat mcm tuh la

    ReplyDelete
  6. terima kasih atas perkongsian ni yaya :")

    ReplyDelete
  7. Betul tu yaya.. Byk ingtkan mati buat rasa diri ni kerdil sgt...

    ReplyDelete

Assalamualaikum.
~ Komen yang baik-baik sahaja ye.
~ Hantar sekali je nanti Yaya terima, jangan banyak kali tau.

Terima kasih ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...