Entri Terbaru

Dipaksa Berkahwin atau Terpaksa Berkahwin.

Assalamualaikum. Perihal dipaksa kahwin atau kahwin paksa  mempunyai makna yang sama iaitu anak atau individu dipaksa oleh ibu bapa untuk berkahwin dengan orang yang tidak dikenali atau dicintai (jadilah kahwin paksa) manakala maknanya berbeza pula dengan perihal terpaksa kahwin. Individu terpaksa kahwin oleh sebab tertentu yang memaksa mereka untuk berkahwin.

Namun sekarang ni sudah jarang ada kahwin paksa ni, anak semua baik-baik menurut kata, kalau kahwin dengan pilihan ibubapa, kami rela je sebab ibu bapa tahu mana yang tebaik untuk anak mereka. Tapi sekarang ni ramai pulak yang terpaksa kahwin. Sebab apa? Mungkin anda semua tahu jawapannya.

14 comments:

  1. ya, semua orang tau apa sebabnya :>

    ReplyDelete
  2. sama ada dipaksa kahwin atau kahwin paksa..semua ada sbbnya :)

    ReplyDelete
  3. paksa atau tak, yang nak kawin tu diri sendiri, kena fikir lebih... adakalanya pilihan mak ayah itu adalah yang terbaik

    ReplyDelete
  4. sekarang ni jarang dah ada kahwin paksa, dalam novel cinta banyak yaya...

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum awak. jaranglah dengar dipaksa kawin. hehehe biasanya dalam novel yelah kot. heeehehe

    ReplyDelete

  6. Salam awk...baru je follow awk....penah mintak mak crkn calon...tp mak xnk...so kene paksa cr sendiri..hihi...

    BTW...jemputla join giveaway kat sini...spesel bag dengan sulaman nama sendiri untuk dimenangi..

    http://www.withlovekisses.com

    ReplyDelete
  7. Moga yang terpaksa kahwin itu bukan atas sebab musabab yang kurang manis lah..amin..dan agak kurang kes kahwin paksa ni kan yaya..kalau ada pun kes terpencil mungkin..tak apalah kerana penghujungnya untuk mendapat redha Allah..

    ReplyDelete
  8. Yg penting,niatnya kerana Allah..mlaksanakan tuntutan..

    ReplyDelete
  9. Dan Allahlah Sebaik-sebaik Perancang...

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum dik...bagi akak leh...lebih baik Dipaksa Kahwin oleh keluarga,sebab mereka tau apa yg terbaik daripada Terpaksa Kahwin atas sebab..

    ReplyDelete

Assalamualaikum.
~ Komen yang baik-baik sahaja ye.
~ Hantar sekali je nanti Yaya terima, jangan banyak kali tau.

Terima kasih ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...