Entri Terbaru

Ketika Zaman Kanak-kanak.

Assalamualaikum.
Bila terkenang zaman kecik-kecik dulu, beza dengan zaman kanak-kanak sekarang. Nak cakap rugi zaman sekarang ni pun Yaya tak tahu. tapi yang pasti Yaya beruntung dapat merasai zaman tu walaupun tak sama dengan zaman abah dan mak masa lepas perang jepun. Sebab apa beruntung? Sebab Yaya dapat rasa hidup susah dan Yaya akan biasa jika menghadapi situasi yang susah. Kiranya boleh handle la kan sebab ada jugak ibu bapa yang suka biasakan anak dengan kemewahan dan bila susah sikit lansung mati kutu. Dulu dan sekarang memang banyak perbezaan, mampu ke kanak-kanak sekarang hidup cara kanak-kanak dulu?

Zaman dulu merasa lagi naik bas dengan mak kalau nak pergi bandar, yela masa tu pun mak tak ada lesen lagi, motor pun abah je ada. Berdiri la tepi jalan tunggu bas sampai bas lalu. Lepastu jalan kaki pusing pekan. Sekarang ni nak tengok bayang bas dekat kampung pun dah kurang, bas express je banyak. Kalau dekat bandar tu jangan cakap la, bas memang keperluan kan, mudah dan jimat.

Dulu teringat lagi mak hantar pergi tadika naik basikal. Kayuh la pepagi, terima kasih mak :'( (sedih tetiba). Yaya ingat lagi masa mak baru belajar bawak motorsikal, pernah sekali tu mak terbabas depan lorong rumah, nasib baik Yaya tak masuk dalam parit, cuma kaki la luka. Kalau kanak-kanak sekarang ni hantar pakai kereta. Yela ibu bapa semua kerja bagus kan, senang. Macam anak buah Yaya la.

Dulu pergi sekolah abah bagi duit belanja 50 sen je, pagi 50 sen, petang 50 sen. Dapat la beli keropok lekor 5 batang. Tak pun beli nasi lemak, nasi goreng dengan air secawan. Tapi dari dulu sampai sekarang ni dah masuk u pun Yaya bawak bekal air lagi. Senang. Tapi sekarang kalau bagi 50 sen dekat kantin, apa je la yang dapat, kuih pun sekarang dah ada yang 40 sen satu.

Zaman dulu dengan zaman sekarang memang jauh beza. Semua berbeza lagi-lagi harga. ~aku yang dulu bukanlah yang sekrang~ Ecewah. 





11 comments:

  1. Setuju..ada yang berbeza ada yang masih boleh diguna pakai..yes bab harga dan nilai duit itu terlalu jauh berbeza..tapi bab berdiri itu akak rasa masih wajar untuk dipraktikkan..masih rasional untuk sekali sekala didik diri untuk merasai kepayahan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu..bila dah pernah rasa susah, kita tak la rasa payah sgt nak hadapi semua benda

      Delete
  2. Betul tu.. setuju sangat... zaman kanak2 dulu lagi best sebenarnya.. kanak2 skrg semua nak apa dapat.. tak payah bersusah2 macam dulu.. rindunya zaman kanak2 dulu..
    zaman permainan dulu zero point, batu seremban.. congkak, polis tantree.. isyy.. best best..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..kanak-kanak skrg ni pun dah tak main permainan mcm kita, kenal pun tak tahu.yang dorg tau men game android je

      Delete
  3. ingat zaman kanak2 adalah zaman yang indah... ^_^

    ReplyDelete
  4. betul tu yaya. zaman kita sama..
    adik2 eda sekarang ni duet belanja beringgit ringgit.
    jauh beza sgt dgn eda dulu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu, kadang sampai tak cukup kan duit belanja sekarang ni

      Delete
  5. Ssh pun dulu ttp indah dikenang..sbb itulah yg mnjadikan kita mtang dlm kehidupan...

    ReplyDelete
  6. Kalau kenang balik masa dulu, rasa nak ulangi kembali saat2 itu..

    ReplyDelete
  7. Klu merasa susah kita pasti akn hargai waktu mudah skrg ni kn...bhagian utk bdk zaman skrg len la plak..tu dulu susah2x bhgian kita... :)

    ReplyDelete

Assalamualaikum.
~ Komen yang baik-baik sahaja ye.
~ Hantar sekali je nanti Yaya terima, jangan banyak kali tau.

Terima kasih ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...