Entri Terbaru

Tak Pernah Henti

Assalamualaikum. Kali ni nak kongsi sesuatu yang memang rasa dah penat pendam. Pernah dengar tak ayat ni "dok sebok jaga tepi kain orang, kain sendiri koyak tak sedaq" macam gitu lah maksudnya. Mesti pernah kan? Benda ni dari dahulu sampai sekarang masih lagi berlaku. Ni kes bila seorang perempuan dan alam perkahwinannya.

Bila ada perempuan muda kahwin awal dok sebok tanya "kenapa awal kahwin?" "dok fikir 25 jam pasal perempuan tu" "terlanjur ke(kan dah buruk sangka namanya)"

Bila ada yang membujang (andartu) dok sebok canang "tak laku la tu" "dulu masa muda dia ni liar, tu yang tak ada yang nak"

Tolong lah hentikan. Kita tak patut kata begitu. Kita pun tak tahu bagaimana kita nanti. Sebaiknya kita bersyukur dan bahagia bila ada yang nak mendirikan rumah tangga tak kisahlah dalam usia yang muda, at least dia cuba untuk mengelakkan daripada berlakunya maksiat. Jangan pulak kita kata. Bagi yang andartu pulak, bukan salah mereka masih bergelar bujang, mungkin Allah belum temukan lagi jodoh untuknya.

Jodoh itu rahsia Allah, kita bukan sesiapa untuk menghalangnya. 

2 comments:

  1. ye la...bersangka baik lebih indah..

    ReplyDelete
  2. Husnuzon......slagi berada di dunia pasti xkn lari dr semua tu..

    ReplyDelete

Assalamualaikum.
~ Komen yang baik-baik sahaja ye.
~ Hantar sekali je nanti Yaya terima, jangan banyak kali tau.

Terima kasih ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...