Entri Terbaru

Diari dan Surat Cinta

  

Diari dan surat atau lebih dipanggil surat cinta sebab orang bercinta yang gemar berutus surat ni. Ala-ala zaman dulu kan. Tak kisah la surat tu nak bagi adik, abang, kakak angkat, mak abah, kekasih, sahabat atau sesiapa sahaja. Relevankah semua ini pada zaman kini?

DIARI | Masih ramaikah orang yang mempunyai diari? Pastinya lebih ramai kaum Hawa dari Adam. Kalau Yaya, Yes! I masih tulis diari walaupun dah tua begini. Diari adalah satu tempat dimana kita menulis semua rahsia yang tidak dapat kita kongsikan pada orang lain. Hanya pada diri kita sendiri. Sebenarnya kita kongsikan balik pada kita dan tulis diari merupakan inisiatif agar rahsia itu tak hilang. Cuba baca balik diari lama-lama, mesti korang akan tersengih sendiri dengan ayat yang berbunga-bunga (maklumlah tengah sakan bercinta), ayat yang skema poyo dan bermacam lagi. Yaya start menulis diari ketika form 1. Masa tu dok hostel kan, dan baru pulak nak meningkat remaja jadi macam-macam la kejadian yang berlaku. So kita simpan dalam tu. Lagi satu Yaya ni tak suka sangat nak kongsi dengan orang, jadi Yaya buat keputusan untuk mempunyai diari. 

Ada sebab kenapa seseorang tu berhenti daripada menulis diari. Antara sebabnya adalah :
  • Dia dah penat untuk menulis dan menganggap diari dah tak penting lagi.
  • Kekangan waktu yang membuatkan lama-kelamaan daya untuk menulis diari itu hilang.
  • Sudah serik kerana ada orang lain yang pernah membaca diarinya.
haa..untuk sebab yang terakhir tu kalau jadi kat Yaya memang nak kena la orang yang baca tu. Tak siapa suka diarinya dibaca orang. Nama pun diari kan? Kecuali la si empunya tu mengizinkan. Privacy weyh. Tapi kalau jadi kat Yaya, yaya takkan serik untuk terus menulis. ^_^ tapi sekarang masih ada yang menulis diari tapi bukan didalam buku, tetapi didalam telefon pintar mereka sebab senang orang tak boleh baca sebab ada password..haha.. padan muka.

SURAT| Kalau surat rasmi masih lagi lah digunakan sekarang ni. Cuma macam surat2 luahan isi hati ke, surat cinta ke kan nak bagi insan tersayang. Yaya tak pasti ramai atau tak yang masih melakukan sebegini. Sekarang kan dah canggih, whatsapp je la kan? Tak payah nak bersurat bagai. Tapi Yaya ni masih lagi menulis surat kepada orang. Tak kisah la sesiapa. Sebab kadang2 ada benda yang kita tak boleh nak terus dari pesanan ringkas sms sahaja. Dan Yaya ni jenis suka baca balik dan boleh buat jadi bahan bukti kan? hehe. Tulis surat sweet apa. Cubalah. Cuba bagi dekat suami dan jangan lupa minta dia balas k. >_<

6 comments:

  1. dah lama rasanye tak tulis diary :D

    ReplyDelete
  2. Sebab akak buatt blog nie kekadang macam diari akakk.. hiks! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi kalau yaya tak semua benda kita mampu luahkan dalam blog kan?

      Delete
  3. saya ada diari untuk kerja :p

    ReplyDelete

Assalamualaikum.
~ Komen yang baik-baik sahaja ye.
~ Hantar sekali je nanti Yaya terima, jangan banyak kali tau.

Terima kasih ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...